وجه نظرى فى الاحداث

1- فى ناس بتموت نتيجة استنشاق دخان حريق قش الرز .. ( بقول كده لانى مش بنكر ان القنابل ممكن تموت او يكون ليها تاثيرات سلبية على انسان فى ظروف معينة).
2- الغاز مش محرم دوليا بنتيجة التحليلات المعمولة فى المركز القومى للبحوث التابع للحكومة المصرية .. وزى ما موظفين الجمارك فى السويس  الى برضه تبع الحكومة المصريةرفضوا استقبال شحنة الغاز المسيل وقلتم عليهم وطنينن ..اقبل برده نتيجة المركز القومى للبحوث فى نتيجة التحاليل.
3- خبرين النهارده سمعتهم من مصادر موثوقى بالنسبة ليا ومش مهم بالضرورة انها تكون موثة ليك : الاول: ان النوعية دى من القنابل بتستخدم الان من اغلب دول العالم فى فض الشغب  الثانى: الولايات المتحدة اعلنت ان الامن فى مصر لم يسىء فى استخدام قنابل الغاز.
4- كل الحق للداخلية او الجيش ان يحصل كل منهم  على اى سلاح مهما كان , واستخدام هذا السلاح على كل الخارجين على القانون ,كل على حسب درجة خروجه عنه.
5- اعتقد ان بالمبداء الى بتتكلوموا عنه دلوقتى ان المسجلين الخطرين والبلطجية هيرفعوا مذكرة للامم المتحدة وجمعيات حقو الانسان ان الشرطة بتستخدم معاهم اسلحة محرمة بتعور وسعات بتموت!!!
6- انا مش من الناس الى بتصنع الصنم وتعبده .. الثورة ليها ايجابيات وليها سلبيات كتيرة  ومش علشان ايجابيتها اتغاضى عن سلبياتها واقلبها حاجات حلوة ادافع عنها بالحق احيانا والباطل احيانا اكثر.. ومش كل الى ماتوا شهداء ومش كل الى لم يمت جبان, والله هو الاعلم مين الشهيد من غيره.
7- انا مش من الناس الى بتتأثر بالى حواليها من وسائل اعلام وفديوهات وتويتات وفسبكويات , انا بقتنع بالحقائق فقط وعندما تغيب الحقائق ابداء فى الافتراضات ولا اقدم فرضية على حقيقة واذا استخدمت الفرضية استخدما حسب المنطق وليس حسب اهوائى او ايدولوجياتى.
8- من ضمن الاسئلة  التى لم احصل على  جواب حتى الان: - من فى التحرير هم   :ثوار , ام  مندثين ام بلطجية  ام كل ما سبق؟  و كيف تنكر كل وسائل الاعلام تقريبا على وزارة الداخلية ان تدافع عن مبناها؟ وكيف تبلغ درجة الاسفاف والاستخفاف بالعقل ان يظن الجميع  أن الهجوم من شارع واحد يؤدى الى وزارة الداخلية  دون بقية اكثر من ثمان شوارع فى ميدان التحرير هو هجوم من الداخلية وليش دفاع منها عن نفسها  فلو كان هجوما من الشرطة لكان من الاولى الهجوم من الثمان جهات وليس من جانب واحد ,فساعتها سيكون الهجوم مؤثرا وفعالا وليست الشرطة عاجزة عن هذا!؟ لماذا يتغاضى الاعلام المنافق الذى كان ينافق مبارك والان ينافق الثورة عن الكثيرين من الذين ياخذون اموالا ليعتصموا فى ميدان التحرير ويستدرج الميدان لاشتبكات مع الشرطة؟ لماذا يتجاهل هذا الاعلام دعوات بعض الناس العلنية فى الميدان لاحراق مبنى ماسبيروا والاستيلاء عيله ؟ لماذا لم يعلن اى من الاعلام المنافق خبر موت عقيد الشرطة الممسوك فى الميدان والمدعى عليه بانه كان ظابط امن الدولة كما تهافتت على خبر الامساك به؟ لماذا لاينادى هذا الاعلام المقزز عن فتح دعوى للتحقيق فى مقتل هذا الرجل ؟  صدقنى يا صديقى اعلام محمود سعد والليثى وريم ماجد وبلال فضل ويسرى فوده هو الاعلام المجرم المسؤل عن دم كل هؤلاء .. هذا الاعلام القذر الذى يكيل بعدة ماكيل  ويغيب الناس البسطاء عن الحقيقة ويلعب على مشاعرهم البسيطة  هو المسؤل  عن الدماء التى تسال وليس ماسبيروا الذى وان اتهم بإخفاء الحقائق فهو على الاقل غير متهم بالكذب وقلب الحقائق.
انا قلت كل ما سبق لانى سايب الكنبة وبلف وادور واذهب هنا وهناك واقابل الكثيرين من كل الاتجاهات   اسمع اصواتا كثيرة غير صوت نفسى   وادعى انى اعيش فى كوك الحقيقة وليس كوكب الافترئات  والاكاذيب وسوء النوايا الذى تعيشون به. وعلى فكرة مش عيب تكون قاعد على الكنبة دول هما الاغلبية ومن الخطاء اغفالهم او اغفال حقوقهم.
اتفق معاك ان الاحداث دى بينت وكشفت ناس كتيرة قوى  انا شخضيا كنت مخدوع فيهم  وبينت لى قد ايه هما بيدوارا على مصالحهم دون مصلحة الوطن  واول الناس دى هم اصحاب الاعلام الخاص المرئى والمقروء وروساء والاحزاب . واتفق معاك ان حكومة شرف كانت حكومة ذات شخصية ضعيفة بس مش متفق معاك انه كان عرص. شرف كان اختيار الميدان واكيد هما غلطوا فى اختياره بس ليه هما مش قادرين يصدقوا انهم برضه زى ما اختاروا غلط الامرة الاولى ممكن يختاروا غلط المرة التانية!! لان الطريقة الى بختاروا بيها غلط ×غلط  , اما الى جابنا ميت سنة ورا مش حكومة شرف لوحدها , الى جابنا وارا ان الناس الى بتفكر وبتفهم سابت الفرصة لمرتزقى الانظمة العربية ام غطرة وسدال واسرائيل انهم يخلقوا لهم بيئة مثالية للتخريب والتدمير  ولم يكتوفوا بذلك بل جعلو كل من يظهر هذه الحقيقة غبى سياسيا ومش بيفهم وضد الخضرة الشريفه الى اسمها "الثورة" وضد الشهداء الكرام البررة الى ماتو فى غزاوات الهجوم على الاقسام والسجون وحرق المولات.
مر 10 شهور الان منذ اندلاع الثورة المجيدة : ولا اجد فيها شيأ واحدا حقيقيا يدل على ان المجلس العسكرى لا يريد ترك السلطة .. كل ما اراه هى اتهمات وفرضيات غير مثبته ما انزل الله بها من سلطان وما هى الى دعوات ينساق ورائها مغيبى العقل والرأى واصحاب العاهات النفسية: ومن اطرف ما سمعت:
"- المجلس العسكرى وعد بتسليم السلطة فى 6 اشهر  ومر الان 10 اشهر  ولم يفعل شىء اذن هم طامعين فى السلطة ويسقط يسقط حكم العسكر!! ( متجاهلين الاعتصمات والاضرابات الى هما بيشجعوها وبعتبروها مظهر من مظاهر الديمقراطية وحرية الرأى  - متجاهلين التهديد بقطع الممر الملاحى لقناة السويس  - متجاهلين محاصرة ميناء دمياط واغلاق مصنع زى مبوبكوا - - متجاهلين 9 انفجارات لخط الغاز - متجاهلين حوادث الفتن الطائفية  متجاهلين احداث ماسبيرو الاخيرة متجاهلين اضرابات القضاه والمحامين وسواقين التاكسى و غيرهم وغيرهم ... متجاهلين ان الثورة اسقط جهاز الشرطة بالكامل  ومعاقبتهم كلهم بذنب ظباط امن الدولة   واستخدامهم السىء لقانون الطاورىء- متجاهلين ما احدثته الثورة من استنزاف للاجتطياتى القومى- متجاهلين حسائر تقد باكثر من 200 مليار جنيه - متجاهلين غلق الكثير من الشركات وتخفيض العمالة - متجاهلين انخفاض سعر الفائدة فى البنول باكثر من 30%
- لغاية دلوقتى المجلس يتلكأ فى اقصاء رموز النظام السابق ويؤجل المحاكمات  اذن هم طامعين فى السلطة ويسقط يسقط حكم العسكرَ!! (متجاهلين ان مبارك و وزارئه وأولاده الاتنين علاء وجمال مرمين فى سجن طره - متجاهلين الى طلب التأجيل فى القضية هما محامى المتفعين بالحق المدنى مش محامين مبارك - والله لو اعدموا مبارك لحتلاقى فى نفوس مريضة هتجعر فى وسائل الاعلام   وتقول بأعلى صوتها "مبارك لم يعدم, مبارك مهربينه فى جزر الكاربيى وهو قاعد دلوقتى على البحر وسط المزز)
- لغاية دلوقتى المجلس تاخر فى اصدار قوانين العزل السياسى اذن هم طامعين فى السلطة ويسقط يسقط حكم العسكرَ!! ( متجاهلين ان ده اصلا ضد الديمقراطية الى هما بينادوا بيها  وضد رغبة الناس فى اقصاء من تريد فى صناديق الاقتراع)
  - لغاية دلوقتى الشرطة لا تقوم بدورها اذن هم طامعين فى السلطة ويسقط يسقط حكم العسكرَ!! ( متجاهلين ان ما فيش اصلا جهاز شرطة  وان الثورة استطاعت بكل نجاح تدميره يوم 28 يناير - متجاهلين انهم بقم محتارين لو دافعوا عن نفسهم هيبوا متهمين باطلاق النار والغازات المسمومة ضد المتظاهرين ولوا سكتم يبقم متقاعصين ومتأمرين عن القيام بدورهم  . متجاهلين ان فى ناس فيهم تشعر بالظلم لمسواتهم بظباط امن الدولة الاشرار الى مش كلهم على فكرة اشرار  .. بدون اى دليل.. متجاهلين انهم  يشعرون بالمهانة لما سواقى وتباعين الميكروبصات بيشتموهم ومرمطوا بكرامتهم الارض - متجاهلين ان المسجلين خطرين ما عدوش بيخافوا منهم ولا بيعمللهم اى حساب - كل ده علشان الثورة المجيدة اخدت الحابل بالنابل ووزعت اخطاء بعضهم على كلهم !!).
- متهمين العسكر بتحويل كل من يقوم بمهاجمة المنشاءات العسكرية والجنود  الى المحاكمات العسكرية!! وعجبى !!  يسقط يسقط حكم العسكر  وما اكثر البغبغنات!!
  - لغاية دلوقتى الاقتصاد زى الزفت  اذن يسقط يسقط حكم العسكر ( متجاهلين ان مليونياتهم ودعواتهم للاعتصام والتظاهر بمبرر وبدون مبرر يعقبها  مباشرة هبوط فى الاداء الاقتصادى - متجاهلين ان مستحيل اى حكومة ترفع مستوى معيشة شعب فيه 85 مليون فى 10 شهور - متجاهلين اصلا ان الحكومة دى حكومة انتقالية مؤقته المفروض انها توقف الفساد وتسير الاعمال فقط لاغير .. مش مطلوب منها اى خطط تموية او مستقبلية .. متجاهلين ان الحكومة الى هتيجى بعد الرئيس والدستور هى الى المفروض  تعمل كده والله يكون فى  عونها.
.. لغاية دلوقتى المجلس ما عملش مجلس رباعى رئاسى يلعبوا دمينوا على المشربية كل يوم خميس اذن هم طامعين فى السلطة ويسقط يسقط حكم العسكر!! ( ودى اكبر نكته .. هل تعمل يا صديقى ان كل ازمة فى ال10 شهور الى فاتت  هى دى سببها ان الثوار الكرام مش عايزين يتنازلم عن المطلب ده  ومش مقتنعين ولا برأى اغلبية ولا برأى استفتات  ولا اى حاجه .. هو مجلس رئاسى مدنى  م-ر-م   هى دى كلمة السر فكل الارف الى احنا عايشينوا  .. طبعا هما فى نفسهم يكون المجلس مكون من الشخصيات الاتية - البرادعى - ثم البرادعى وبعدين البرادعى - واخيرا الدكتور محمد البرادعى  .. ولا ده طبعا مش هيعجب بقيت القوى السياسية فلجأم الى حيلة  شيطانية من شأنها تمزيق الكيان المصرى  وهى توزيع المجلس على جميع القوى الرئائسية يعنى اللبرالين يبقى ليهم ممثل - وكذلك الاخوان والسلفين والاشتراكين  وعند قدوم اول ازمة او مشكلة مش هيبقى فى انتخابات هتبقى فى توازونات زى ما لبنان دلوقتى ما عندهاش انتخابات من سنة 2006".

بقيت الحاجات ممكن اكون  متفق معاك فيها بس برده من وجهة نظرى انا : فى ان الاستجابة لبعض مطالب المعتصمين المادية هى الى فتحت الباب لباقى الناس انهم يتجهوا لنفس الطريقة, ولكن لا انكر ان الضغط كان شديد والفهم الخاطىء لمعنى الاعتصام السلمى هو السبب .. يعنى من وجه نظرى الاعتصام الصحيح انك تطالب بحقك من غبر ما تأثر على حياة الناس التانية الى يمكن تكون فاهم ان ملهمش اى 130 لزمة!!  ولازم تدرك ان غير كده ده ما يبقاش اعتصام  دى اسمها "بلطجة"  ومن حق القائم على الامن ساعتها ان يفض هذه البلطجة بالطريقة الى هو شايفها مناسبه من غير ما حد مغيب زيكم يتهموا ان بيتطاول على الثوار والمتظاهرين وبينال من الثورة .الشريفة.

العسكر صحيح انهم لم يحددوا جدول بالارقام لتسليم السلطة وده منطقى بالنسبة ليا فى ضوء كل المتغيرات والاحداث السابق ذكرها والمستجدة منها . ولكن هما بالنسبة ليا ملتزمين بخطوات ماشين عليها ولم يحيدوا عنها تم عمل استفتاء فى 19 مارس بيحدد تعديلات على 8 مواد من دستور 71 ولما جاءت نتيجة الاستفتاء 80 % عكس تيار الثورة .. حرقتهم قوى النتيجة دى ولم يمارسوا الديمقراطية الى طالبوا بيها .. فطلع منهم واحد قالك الاعلان الدستورى ده احنا لم نستفتى عليه متجاهلا ان كل المواد الى فى الاعلان الدستورى هى مواد قديمة موجودة فى دستور 71 وهى مواد دباجية ما فيش خلاف عليها  كما تجاهل او تناسى ان ورقة التعديلات الى هو استفتى فيها بيده كانت " تعديلات" على دستور 71 واكرر "تعديلات" مش 8 مواد كده معلقين فى الهوا  ملهومش اى لزمة فكان لازم يحطهم فى اعلان دستورى شال منه بعض من صلاحيات رئيس الجمهورية الالهية. يعنى الموضوع ما كننش مستاهل كل الازمة دى انما الببغنات اخذوا يرددوا الكلام ده بدون اى تفكير. وتبع هذا الاعلان تصريحات اعتبرها مبدئية حول الجدول الزمنى لتسليم السلطة  والى لم تصيب الحقيقة نظرا لكل ما سبق .. بس ده مش معناه تماما انه متامر . انا سعات بيطلب منى وضع تقديرات او خطة لتنفيذ مشروع جديد ,بنسبة 100% التقديرات مش بتكونه مظبوطه ساعات تزيد وساعات تقل فما باللك بخطة لتحديد مصير وطن يتربص به الكثير من المتربصين. ولما تزايدت الضغوط بفضل الازمة المفتعلة قبل الانتخبات والمنادية باسقاط حكم العسكر . طلعت فكرة الاستفتاء على بقاءه وطبعا لان هذا التيار يعلم انه مش الاغلبية  وانه هيتكشف وهيبان حجموا الحقيقى فكانوا خايفبن من الفكرة وبيتهكموا عليها ويقلك مثلا " هى الى بتتجوز عرفى بتطلق عند الماذون"  وغيرها وغيرها ..

السؤال قبل الاخير : هما ليه الناس قاعده فى ميدان التحرير لغاية دلوقتى ؟ هتقلى عايزين يشيلوا الجنزورى ؟ هقلك ليه ؟ هتقلى من نظام مبارك الفاسد.. هقلك  الى عنده دليل يروح للنائب العام يقدمه والجنزورى مش هيكون افضل حالا من عبيد ونظيف اى حاجه تانية يا ريت تقله حط الجزمة فى بقك واقعد ساكت.
يبقى السؤال الاخير والى ما عنديش الاجابة عليه ؟ هو ليه المجلس مش عايز يعلن عن الطرف التالت الى بيوقع الامور فى بعضها ؟؟ ولانى لا املك الحقيقة فانا اما هسكت يا اما افترض مثلا ان فى امور متعلقة بأمن قومى او اسرار مخبراتيه او ما شبه ذللك .. طبعا غيرى هيخش على طول فى السكة المعاكسة ويقول ان المجلس هو الطرف الأول والتالت !! عموما الله اعلم .
انا كده قلت كل الى فى نفسى عايزين تشتمونى الله يسامحكم مقدما .. عايزين تتهمونى بالغباء والتخلف الله يسامحكم برده .. عايزين تتهمونى بالعبط والطيبة .. ما فيش مشكلة .. عايزين تتهمونى انى فلول فاحب اقلوكم انكم ما بتفهموش حاجه لانكم كلكم على معرفة شخصية بيى وعرفنى كويس ..  عايزين تتهمونى انى عايش فى برج عاجى او فى كوكب زحل ما فيش مشكلة .. انا عبرت عن الى جواى ودى وجه نظرى .. واسف على الاطالة وشكرا لصبركم لو كنتم قرائتم كل ما كتبه

----------------------
هو انا مش عارف انت قلت على السؤال ليه عبثى!!؟؟ .. انت مش عجبك تصرفات القائمون على الامر , انا عايز اعرف رؤيتك للحلول الصحيحة والى انت شايف ان هؤلاء لا يتبعونها وبسببها الدنيا بايظة .

بالنسبة للتحرك الايجابى :
1- الحكومة الجديدة المفروض يبقى شكلها ايه علشان تبقى حكومة انقاذ وطنى؟ ويعنى ايه اصلا انقاذ وطنى ؟ ومين الى المفروض يختار الحكومة دى؟ وهى المفروض تستمر لغاية امته؟ وطالما انت مش معترض على الجنزورى ليه مش موافق عليه؟
2- كتير قوى من كلامك مبنى للمجهول ..مش عارف مين مسؤل عن ايه !!؟ كلام فضفاض.. مش قادر احدد اختصاصات. وطالما ما فيش مسؤليات محدده يبقى هنقعد نتخانق على مين المفروض يعمل ايه وليه هو ما عملوش وهتلاقى الى معملش هيقولك اصل مش انا الى المفروض الى أعمل..!!! 3- اكيد اى حكومة هتعلن ان ملفات الاقتصاد والامن و...الخ من اهم اولاوياتها ..انت ما جبتش جديد.. كل الحكومات الى جت قالت نفس الكلام الى انت قلته ولم تنل الرضا. السؤال ازاى تلك الحكومة تنفذ الامانى دى فى ظل كل الظروف ال احنا بنعيش فيها.. هو ده الى انا عايز اعرفه منك.

بالنسبة لضرب التحرك السلبى :
1- برضه الكلام عايم : السيطرة على مصادر الفوضى : الى هى ايه؟ ومين الى المفروض يحددها ؟ ويعمل ايه علشان يشيلها. مصادر الفوضى بالنسبة ليا غير بالنسبة ليك .. مين الصح ومين الغلط؟ بقايا النظام كلمة خادعة بتبين اننا اسقطنا اغلب النظام وباقى شوية هم دول الى عملين القلق كله .. بقايا النظام اكبر مما تتخيل ومش مختذله فى كام مسؤل والسلام . انت وانا من بقايا النظام القديم .. السلوك الى احنا نشأنا فيه من بقايا النظام القديم .. انت علشان تتخلص من بقايا النظام القديم فى وقت قليل يبقى عايزين سفينة زى سفينة سيدنا نوح ويركب عليها من كل زوج اثنين وفيضان يجى يشيل . الى هو فى الاخر مش حل.. !!

2- سامحنى يا عزيز لما اقولك انك مع عندكش اى رؤية للحل .. انت بتردد كلام ناس اقل منك ذكائا ومش عارف ازاى انت انسقت وراه.. عمر ما كان الحل فى الفوضى عمر ماكان الحل اصلا فى " اسقاط النظام " الشعار الى للاسف الثورة قامت عليه .. النظم لاتسقط ا.. النظم يتم اصلاحها .. اذا فشل اصلاحها يتم استبدالها . فرق كبير جدا بين الاستبدال والاسقاط ما حدش عاقل فى الدنيا ينفع يعيش فى اللا نظام .. انما ممكن يعيش بمعاناه فى نظام فاسد والافضل طبعا انه يعيش فى نظام صحى .

فى دنيا الاعمال بيقولك " النظام الجيد افضل من النظام السىء والنظام السىء افضل من اللا نظام " وللاسف الشديد التيار يسير نحو اللا نظام بدعوى المثالية ودعوى التخلص من النظام السابق.

كل من يدعو الى اسقاط النظام .. فى راى هو شخص فاشل فقير فى ايجاد الحلول وصل لمرحلة من اليأس جعلته يهدم المعبد على من فيه . او هو جاهل اسقط النظام لانه مش عارف انه كده اسقط النظام او مجرم اراد ان يسقط النظام حتى يسعى فى الارض فسادا ويزاول اعماله الاجرامية بدون معاناه. وانا لا اثق فى الفشلة ولا الاغبياء ولا المتامرون لقيادة سفينة الدولة. !
-------------------------
على ذاكرتى المرورية ..لو انك واقف فى ميدان التحرير عند الصنية .. علشان تروح وازرة الداخلية قدامك طريقين اولا شارع محمد محمود ثم رابع يمين .. الثانى شارع الشيخ ريحان عند سادس او خامس تقاطع مش متذكر . انا ذكرت شارع محمد محمود يؤدى الى وازرة الداخلية ولم اقل وزارة الداخلية تقع على الشارع وفعلا افضل طريق بالنسبة لشخص واقف قرب صنية ميدان التحرير هو ان يسلك شارع محمد محمود للوصول الى الوزارة وياتى فى المرتبة التانية شارع الشيخ ريحان.

هنا بقه نرجع لعلم المنطق الجميل علشان اثبتلك ان حجة الدفاع عن الميدان دى تنافى العقل .. وانها مجرد اى كلام فارغ والسلام :

لو على كلامك لو ان فيه هجوم "متعمد" من الشرطة ..فى اكثر من 5 شواراع محورية داخلة وخارجة من ميدان التحرير اشمعنه شارع محمد محمود الهجوم كله كان جاى من عليه- مع العلم ان الشرطة موجودة فى كل مكان - قصدى مش موجودة بس عند الوازرة - يعنى لو عايزين يهجموا بجد كان الاولى انهم يهجموا من جميع الجهات .. هنا هيكون الهجوم اكثر فتكا وفاعلية!!؟؟

بلاش يهجموا من جميع الجهات .. خد عندك ليه الشرطة ما طلعوش من شارع الشيخ ريحان وهجموا على الميدان من ناحية تانية اشمعنى شارع محمد محمود!!؟؟

بالمنطق والله مش بحاجه تانية ..انا استنتج ان الطرف الى واقف فى ميدان التحرير هو الى حدد مكان المعركة " شارع محمد محمود" والشرطة هى من كان يقوم برد الفعل - الدفاع يعنى- لانه ببساطة لو كان هجوم من الشرطة ورد الفعل من الى ميدان التحرير كانت هتبقى المعارك على الاقل الاقل فى شارعين مش محمد محمود بس

ونصيحة منى بطل تقراء لبلال فضل على الاقل اليومين دول.

Comments

Popular posts from this blog

كونات وأجزاء عفشة السيارة كاملة

[Security]THE NEOPHYTE'S GUIDE TO HACKING

ترصيص عجل السيارات ومنع الاهتزاز